En skole hvor vi ikke tolererer mobning
På skolen lever elever og medarbejdere op til skolens værdier - ”ordentlighed” og ”høj faglighed”. Det forventes, at alle deltager i skolens
fællesskab og opfører sig med respekt og tolerance over for hinanden. Trivsel er en forudsætning for det gode arbejds- og læringsmiljø,
og alle skal være tilfredse og trygge ved at være på skolen.
Skolen har derfor formuleret en antimobbestrategi, hvis formål er at er at sikre et godt arbejds- og læringsmiljø samt forebygge mobning,
herunder digital mobning. Mobning er et fælles problem, som alle på skolen har ansvar for at forebygge og reagere på.
Formål
I henhold til Undervisningsmiljøloven (LBK nr. 316 af 5. april 2017 § 1b) skal skolen fastsætte en antimobbestrategi. I nedenstående kan du/I se hvad definitionen af mobning er samt blive opmærksom på tegn på mobning og få information om hvordan vi håndterer mobning, hvor man kan søge hjælp m.m.
Definition af mobning
”Mobning er et socialt fænomen, som in- og ekskluderer gennem ekstreme marginaliseringsprocesser. Mobning opstår i en gruppe, når ekskluderende processer tager overhånd og glider af sporet. Mobbeprocesser markerer et fællesskab, hvor nogle anerkendes som værdige sociale identiteter, mens andre berøves denne anerkendelse og i stedet udstødes som uværdige medlemmer af fællesskabet.” Dansk center for undervisningsmiljø, december 2016. På skolen vil der kunne opstå drillerier og konflikter. Drillerier et typisk enkeltstående, tilfældige og spontane situationer i modsætning til mobning, som er en systematisk udstødelse. Konflikter er uoverensstemmelser om en bestemt sag mellem to eller flere mennesker. Mobning er ikke en konflikt, men et overgreb.
Mobning kan tage mange former:Tegn på mobning
Tegn på mobning kan ses ved, at:
Læs mere om mobning, og hvad du kan gøre, hvis du oplever mobning, på dcum.dk.
Se skolens komplette antimobbestrategi her.